Skolens værdier

En Steinerskole, en privatskole, en friskole og en moderne byskole

Vores skole favner mange forskellige samfundsgrupper fordelt over et stort område i hovedsageligt Aarhus Kommune. Skolen er funderet i stærke værdier som tager udgangspunkt i at styrke det enkelte barn, den enkelte unge, det enkelte menneske. Vi er ikke en skole for en bestemt type eller samfundslag – vi er en skole for det hele menneske.

Undervisning til det hele menneske

Vi bestræber os på både at stimulere barnets tanke, følelse og vilje, fordi alle tre elementer spiller en central rolle i menneskets udvikling. Det er gennem følelserne og sanserne, at begejstring for læring vækkes. Boglig, håndværksmæssig og kunstnerisk undervisning (praksisfaglighed), kombineret med sand og varm opmærksomhed, motiverer barnets virkelyst og engagement. En stærk vilje virker på børnenes evne til at tænke selvstændigt og koble elementerne til hinanden. Når undervisningen går fra hjertet og ned i hånden og videre op til hovedet tilegner barnet sig en lyst til læring. En lyst til læring som vil fortsætte med at findes i barnets indre – også når barnet er blevet voksen. På sigt er det denne lyst, som giver individet styrken til at spørge: ”Hvem er jeg? Hvad ønsker jeg? Og hvad vil jeg gerne udrette?” – og herefter finde svaret helt selv.

Fællesskabet

Fællesskabsdannelsen er et vigtigt motiv i pædagogikken, fordi vi som mennesker næres af både at have og selv at være en god ven. Børn er fantastiske menneskekendere, og det er en pædagogisk grundtanke, at lærere og pædagogers væsen påvirker børnenes adfærd og læring. Det har derfor stor betydning for barnet og fællesskabet, at de voksne aktivt viser, at mangfoldighed og forskellighed er en værdi. At vi kan komme langt med fælles mål. At vi trives godt i sunde og hensynsfulde vaner. Gode fællesskaber betyder, at barnet senere i livet lettere kan knytte sociale bånd og tage ansvar for sig selv og andre.

Dagens rytme

Døgnets vekslen og årstidernes skiften. Rytme er en vigtig del af livet og ligeledes et vigtigt element i pædagogikken. God læring beror på tryghed gennem en genkendelig og overskuelig rytmisk undervisning. Skoletimen, skoledagen, skoleugen og skoleåret følger en rytme, der sørger for vekselvirkninger mellem aktivitet og ro, koncentration og adspredelse, hoved og hånd. Intet liv er stillestående og derfor har vi også plads til spontanitet, fleksibilitet og forandring. Det styrker børnene.

Rummet

Vi er smukt placeret mellem skov og strand og ligeledes ønsker vi, at vores indendørs rammer skal have æstetiske kvaliteter. Omgivelsernes indretning, udsmykning, farver samt æstetiske udtryk har betydning for, hvordan mennesket udvikler sig og lærer. Vi bestræber os på at skabe smukke rammer i lyse og varme farver, som afspejler den stemning, der kendetegner de enkelte alderstrin og undervisningens vekslende indhold. Skolen er samtidig udstillingsrum for elevkunst, så eleverne oplever, at deres arbejde bliver set og værdsat.

Skolen og hjemmet

Skolens samarbejde med hjemmet er afgørende for børnenes positive udvikling. Forældrene orienteres derfor grundigt om barnets skolegang, inddrages i fællesarrangementer, inviteres til forestillinger og koncerter etc. Aktivering af viden, kunnen og energi i forældregruppen anses både som en afgørende trivselsfaktor for børnene og en eksistensbetingelse for skolen.