SFO

Hverdagen i den lille SFO (børnehaveklasserne)

De to børnehaveklasser, som omfatter 45-60 børn, har deres egen lille SFO, så de kan have en tryg og overskuelig skole-/SFO-dag.

Kl.12.30 slutter skoledagen, og derefter er der SFO.

Ligesom i skoledelen er der også en fast rytme i SFO’en. Der er dog en mindre fast struktur og plads til flere individuelle behov, da børn efter en skoledag ofte har forskellige behov. Nogle har brug for udeleg, andre en rolig pause indendørs eller fri leg, enten alene eller sammen med andre.

Der er også plads til praktiske og kreative sysler eller til højtlæsning i hyggekrogen.

De individuelle behov kan være forskellige fra dag til dag, men den overordnede rytme ligger fast, da børn også har brug for og nyder godt af forudsigelighed og struktur.

Derfor går vi som udgangspunkt alle udenfor kl. 12.30, hvor der også er mulighed for at lege med de andre børn på skolen, som benytter skolegården. Nogle har søskende, som det er rart at hilse på, og andre får venner fra parallelklassen eller andre klasser. Det er hyggeligt!

Kl. 13.30 samles vi igen indenfor, hvor der serveres friskbagte boller/rugbrød og ind i mellem grød, yoghurt, frugt eller andet.

Resten af dagen indtil kl. 15.30 kan børnene vælge om de vil være uden eller indenfor.

Eftermiddagen er en stille stund, hvor den travle tid er overstået og flere børn er blevet hentet. De sidste børn hygger sig med at tegne og lege i en mindre flok.

Kl. 15.30 går vi over i den store SFO med de sidste børn sammen med en pædagog. Dagen slutter kl. 16.30

I ferier er der færre børn, og derfor samles vi alle i den store SFO.

Store SFO 1.–5. klasse

Vi er en SFO med omtrent 180 børn fra 1. til og med 5. klasse og ca. 9 voksne. Vi er som udgangspunkt opdelt mellem Træhytten (1.-2- årgang) og Gemmestedet (3.-5. årgang).

Vi starter dagen kl. 11.00 med at gå ud i klasserne og krydse børnene af, så vi ved, hvem der kommer i SFO’en i løbet af dagen. I samme anledning får vi lige en kort rapport fra lærerne om, hvordan skoledagen er gået. Når børnene har fri, kommer de over, og vi hilser på hinanden gennem et håndtryk. Det er så vigtigt med det håndtryk, for igennem det får vi voksne en god fornemmelse af, hvem der er i SFO’en. Vi får lige en lille snak med det enkelte barn, og vi får også en god fornemmelse af, hvilket humør det enkelte barn er i.

Vi har i vores SFO en flok børn med en fantastisk fantasi, som leger helt utroligt. Vi åbner til skoven, så børnene kan lege i de smukke omgivelser, og der bliver arrangeret ture for børnene i løbet af ugen: Det kan være klatreture, cykelture og bare hyggeture til stranden eller på grønttorvet.

Hver dag ca. kl. 14.00 spiser vi madpakker. Vi samler alle børnene ved hjælp af en lille klokke og beder dem om at sætte sig ved bordene, til de har spist færdig. Undervejs er der typisk højtlæsning eller bare ro til nærvær og hygge.

Efter spisningen går vi udenfor og får frisk luft, indtil vi fortsætter med aktiviteterne indenfor.

Når klokken bliver 15.30, begynder de voksne at rydde op, inde såvel som udenfor, og det tynder lige så stille ud i børneflokken. Alle børn kommer og siger farvel, igen med et håndtryk, så vi kan ønske en god dag og et ”vi ses i morgen” eller en ”god weekend”. Det enkelte barn krydser sig ud, så vi har helt styr på, hvem der er tilbage.

Fællesskab, natur og nærvær

I vores SFO er indånding og udånding central i vores hverdag både for børn og voksne. Vi stræber efter en balance mellem indånding og udånding, der giver os muligheden for at fordybe os i hverdagens rutiner, i hverdagens spontanitet, i den kreativitet som opstår i mødet mennesker imellem og i den kreativitet, som vi hver især har.

I vores SFO er barnet uskyldigt og frit. Det vil blive mødt af voksne med noget på hjertet, kærlighed til mennesket og troen på det bedste i os alle.

I vores SFO er naturen en del af os. Vi vil være i naturen, og vi bringer naturen ind til os. Vi mærker årstiderne gennem krop, mund og sjæl.

I vores SFO, vi vil gerne have oplevelser sammen. Oplevelser, der bliver til vores fælles historie.